برگزاری نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه ملی مهارت با موضوع «فنون تدریس با تأکید بر مخاطبشناسی» در دانشکده شهید شمسیپور
روز سه شنبه بیست و نهم مهر ماه 1404؛ نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه ملی مهارت با موضوع آشنایی با«فنون تدریس با تأکید بر مخاطبشناسی» ، با همکاری نهاد مقام معظم رهبری، دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی،معاونت آموزشی دانشگاه، دفتر امورمدرسان و با حضور دکتر کامران شیوندی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، حجت الاسلام و المسلمین بنیان جوادی ، مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه ملی مهارت، در آموزشکده ملی مهارت شهید شمسی پور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده، روز سه شنبه بیست و نهم مهر ماه 1404؛ نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه ملی مهارت با موضوع آشنایی با«فنون تدریس با تأکید بر مخاطبشناسی» با همکاری نهاد مقام معظم رهبری، دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی،معاونت آموزشی دانشگاه، دفتر امور مدرسان و با حضور دکتر کامران شیوندی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، حجت الاسلام و المسلمین بنیان جوادی ، مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه ملی مهارت، مهندس هوشیاری رئیس دانشکده، معاونین، اعضای هیئت علمی و جمعی از اساتید مدعو به صورت حضوری و آنلاین در آموزشکده ملی مهارت شهید شمسی پور برگزار شد.
این سمینار در راستای ارتقاء توانمندسازی مدرسان و اعضای هیئت علمی در طراحی آموزشهای هوشمند، مخاطب محور و اثربخش از طریق شناخت علمی مخاطب و بهکارگیری فنون تدریس متناسب با تیپهای شناختی و رفتاری یادگیرندگان برنامه ریزی شده بود. تا اساتید با نگاهی نو به مخاطب، آموزش را از یک فعالیت انتقالی به یک فرآیند رشد و تعامل تبدیل نمایند.
در آغاز جلسه، حجتالاسلام و المسلمین بنیان جوادی ضمن خوشآمدگویی به استاد ارجمند جناب آقای دکتر کامران شیوندی و حضار گرامی، از تلاش های اجرایی و علمی مهندس هوشیاری تقدیر و تشکر نمودند و براهمیت و لزوم برگزاری این نشست های علمی و آموزشی تأکید کردند.
سپس دکتر شیوندی سخنرانی خود را با ذکر دعای عرفانی و قرآنی: «رَبِّ اَدْخِلْنی فی لُجَّةِ بَحْرِ اَحَدِیَّتِکَ وَطَمْطَامِ یَمِّ وَحْدانِیَّتِکَ، وَقَوِّنی...» آغاز نمودند و با نگاهی علمی، روانشناختی و تربیتی، به تبیین نقش مدرسین در فرآیند یاددهی و یادگیری پرداختند.
ایشان در ادامه، ویژگیهای معلمان حرفهای را در سه محور اصلی (دانش، منش و اخلاق) تشریح کردند و با تأکید بر مخاطبشناسی به عنوان قلب تدریس اثربخش، به بررسی الگوهای رفتاری و شناختی مخاطبان آموزشی پرداختند.
محورهای شناختی و رفتاری مخاطبان آموزشی شامل:
الف) محور شناختی: شامل درک سطح آگاهی، سبکهای یادگیری، ظرفیت تحلیل و نوع پردازش اطلاعات توسط مخاطب است. شناخت این مؤلفهها به مدرس کمک میکند تا محتوای آموزشی را متناسب با ذهنیت و توانمندی یادگیرنده طراحی کند.
ب) محور رفتاری: شامل انگیزه، نگرش، تعاملات کلاسی، واکنشهای هیجانی و الگوهای ارتباطی مخاط است. توجه به این مؤلفهها موجب شکلگیری فضای آموزشی پویا و مؤثر میشود.
در ادامه، دکتر شیوندی با ارائه چارچوبی علمی، به تشریح فنون تدریس متناسب با تیپهای مخاطبان پرداختند و تأکید کردند که:
- آموزش مؤثر با فهم علمی مخاطب آغاز میشود
- دادههای شناختی و هیجانی یادگیرنده، پایه طراحی هوشمندند
- هوش آموزشی، محتوا را با سبکهای یادگیری تطبیق میدهد
- از شناخت مخاطب تا طراحی هوشمند، آموزش به فرآیند رشد و تحول تبدیل میشود
در بخش پایانی، ایشان به معرفی منابع جدید و کاربردی در حوزه فنون تدریس پرداختند و بر ضرورت بهروزرسانی دانش حرفهای مدرسان، بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی و طراحی آموزشهای متناسب با تیپهای شناختی و رفتاری مخاطان تأکید نمودند.
هدف از برگزاری این سمینار ایجاد بستری علمی برای بازنگری در نقش مدرس، ارتقاء مهارتهای تدریس، و طراحی آموزشهای هوشمند و مخاطبمحور، بهمنظور افزایش اثربخشی فرآیند یاددهی–یادگیری در محیطهای دانشگاهی و مهارتی بود.