راه اندازی سامانه فوأد 128 جهت ثبت و پیگیری سریع شکایات، نظرات و درخواست های مردمی
سامانه فوأد ۱۲۸ یک سامانه ملی برای ثبت شکایت فوری از عملکرد نظام اداری است که پیگیری را تا پاسخ نهایی انجام میدهد. شهروندان میتوانند از طریق شماره تماس فوریت های اداری 128 گزارشهای خود را ثبت کرده و در کمتر از چند ساعت نتیجه را دریافت کنند. این سامانه با تمرکز بر نحوه ارائه خدمت، رفتار کارمندان و کیفیت پاسخگویی، فرآیندی سریع، دقیق و شفاف دارد.
سامانه فواد ۱۲۸ چیست؟
فوأد یک سری از مشکلات، اعتراضات و نارضایتیهای شهروندان از نظام اداری را پیگیری میکند که اساساً شهروند را کلافه و عصبانی میکند و آنها را آزرده میسازد ولی تا الان امکان پیگیری و رسیدگی نداشته است.
فرایند اقدام در سامانه فوأد ۱۲۸ چیست؟
تفاوت فوأد با همه این سامانهها در فوری بودن و پیگیری تا حصول نتیجه و پاسخ شهروندان را دادن است. همچنین، فواد وارد ماهیت خدمت نمیشود و همه این موارد را به صورت شکلی و نحوه ارائه خدمت و کیفیت ارائه آن خدمت بررسی میکند.
سامانه فوأد یک سری از مشکلات، اعتراضات و نارضایتیهای شهروندان از نظام اداری را پیگیری میکند که موجب آزردگی شهروند شده و تاکنون امکان پیگیری و رسیدگی نداشته است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان البرز، سامانه فوأد ۱۲۸ قصد دارد این موارد را به صورت آنی مورد رسیدگی قرار دهد.
مواردی که مورد توجه فواد ۱۲۸ است ناظر بر ۷ عنوان هست:
1- اختلال و نقص در اطلاع رسانی قوانین، مقررات مراحل و فرآیندهای ارائه خدمت.
2- عدم اطلاع رسانی به موقع و شفاف تصمیمات مرتبط با ارائه خدمت
3- اختلال و نقص در تجهیزات سامانه های اداری یا ابزارهای ارتباطی مرتبط با ارائه خدمت
4- اختلال و کوتاهی در بروز شرایط حاکی از احترام، عدالت و رعایت کرامت انسانی در ارائه خدمت
5- عدم رعایت در زمان قانونی شروع و پایان ارائه خدمت تأخیر در شروع یا تعجیل در پایان ارائه خدمت
6- اختلال و بی نظمی در استمرار ارائه خدمت به دلیل موکول کردن آن به زمان ها و روزهای آتی بدون توجیه قانون
7- اختلال و بی نظمی در استمرار ارائه خدمت به دلیل عدم حضور کارمند مدیر مربوطه یا عدم پیش بینی نیروی جایگزین
این سامانه با تمرکز بر نحوه ارائه خدمات، رفتار کارمندان و کیفیت پاسخگویی، فرآیندی سریع، دقیق و شفاف را پیاده سازی می کند.
تفاوت فوأد ۱۲۸ با سامانه های مشابه چیست؟
تفاوت فوأد با همه این سامانهها در فوری بودن و پیگیری تا حصول نتیجه و پاسخ شهروندان را دادن است. همچنین، فوأد وارد ماهیت خدمت نمیشود و همه این موارد را به صورت شکلی و نحوه ارائه خدمت و کیفیت ارائه آن خدمت بررسی میکند.
فرایند اقدام در سامانه فوأد ۱۲۸ چیست؟
بعد از تماس تلفنی شهروندان با سرشماره ۱۲۸، بلافاصله موضوع به واحد رسیدگی به شکایات، بازرسی و ارزیابی عملکرد (یا عناوین مشابه) در دستگاه اجرایی ذیربط ارجاع میشود.
مراحل کار:
در هنگام برقراری تماس از سوی شهروندی که اعتراض دارد؛ ابتدا طی چند سوال اطمینان حاصل میشود که موضوع به فوأد ربط دارد؛
سپس با سامانه شاهکار احراز هویت صورت میپذیرد؛
سپس مورد شکایت با هفت اتیکت بالا تطبیق داده میشود؛
کد رهگیری با پیامک به شهروند داده میشود؛
موضوع با کد رهگیری به سامانه مرتبط برای دستگاهها ارسال میشود؛
دستگاه اصلی باید به هر طریقی (تلفنی یا …) با دستگاه استانی برای پیگیری موضوع هماهنگی کند؛
نتیجه بررسیها با فوریت به اطلاع شهروند رسانده شود.